Var rädd om ögonen!

Hej på er! Som många av er säkert vet så har jag haft väldigt ont i ögat sen i torsdags. Har hela tiden trott att det vart en en inre vagel... Hur som helst, fick tid på ögonakuten kl 12 i tisdags efter prat med ögonläkare som inte tyckte det verkade så akut att jag behövde åka in redan i måndags. I måndags såg jag med öga och natten till tisdagen hade jag så extremt ont i ögat att vi fick åka till akuten ändå. Tyvärr finns ingen ögonläkare på plats på nätterna så fick en salva och fick åka hem igen. När jag vaknar tisdag morgon inser jag att synen på höger öga är borta. Den känslan, att inte kumna se, den är riktigt obehaglig. Åkte till sjukhuset där dom direkt konstaterar att jag måste läggas in. Jag har nämligen fått en stor keratit. En grov hornhinneinflammation med andra ord. Dom aäger att jag måste läggas in med intensivvård, antibiotikadroppar en gång i timmen dygnet runt, för att försöka rädda synen.  Kul. Dessutom blir jag isolerad för smittorisken (som ändå inte är såå stor).
Med andra ord har jag ett 4 milimeter stort sår på hornhinnan mitt i synfältet vilket gör att synen är borta. När inflammationen går tillbaka kommer jag få en ärrbildning där som kommer orska en synnedsättning och jag kommer förmodligen inte få tillbaka synen helt på ögat. Det är alltså oklart om jag kommer få tillbaka synen på ögat.
Nu ska ni också veta att hornhinnan är kroppens mest smärtkänsliga organ, så det säger en hel del om hur ont jag har haft!

Men lite goda nyheter ska ni få: Idag på morgonen konstaterades det att dom släpper på isoleringen i alla fall och tar bort antibiotikan på natten. Det går alltså i rätt riktning :) kanske får jag även permission i helgen och får komma hem ett tag nu när jag inte behöver droppar på natten, men det får jag veta imorgon. men nej, jag ser ännu inget med ögat.
Ni skulle se mitt öga, vågar själv inte kolla på det i spegeln haha. Det ser helt dött ut. Helt blint... Läskigt! Tips - bildgoogla inte keratit! Haha...

Kommentarer
Mormormalin

Sjukt jävla sjukt man!! Tänker på dig <3

2012-08-09 @ 11:43:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback