Say whaaat!

Jag slank in på en artikel igår på aftonbladet.se som handlade om något ramaskri över två barnpysselböcker som kommit ut i bokhandeln. Den ena var blå och "var till" för killar, och den andra var rosa och glittrig och "var till" för tjejer. Det var då tydligen en sak som hade upprört speciellt i dessa två pysselböcker. I den blå boken så skulle man dra streck mellan en kille och vilken bil de skulle få åka i och i den rosa skulle man dra streck mellan en flicka och en hushållssyssla så som städning, bakning etc.
 
Jag förstår verkligen inte detta ramaskri nu för tiden över minsta lilla sak som pekar på könsstereotyper!? Och allt så vara så "genusmedvetet"! "Individuell frihet" är det tydligen vad det handlar om här. Att barnen exempelvis ska få välja själva vilka leksaker de ska få leka med. Av vad jag läser bland kommentarerna till artikeln så ska det tydligen inte handla om att förbjuda rosa för tjejer eller blått för killar utan att "inkludera allt roligt för både pojkar och flickor".  Men samtidigt låter det ändå som att killar inte längre ska få vara blå och tjejer inte längre ska få vara rosa? Eftersom att det samtidigt sägs att om en flicka gillar rosa och att baka och städa så  "är det ju något som de inte har valt själva utan blivit påtvingad av föräldrar och samhället".  Och ska pojkar skämmas för att de vill ha en bil?

Och så känns det som den här debatten mest går ut över flickor och hushållssysslor, vad som är typiskt "tjejigt". Ibland känns det som att kvinnor idag gör sig till offer utan att dom behöver vara det, genom att protestera mot allt som på något vis är könsstereotypt. 
 
Äsch, jag vet inte vart jag ville komma med det här inlägget. Självklart tycker jag att alla barn ska få ha vilka intressen de vill och gilla vilka färger de vill, utan att föräldrar ska lägga näsan i blöt och säga att en kille inte ska få rida för det är en "tjejsport" eller att en tjej inte ska få spela hockey för det är en "killsport". Men jag tycker bara att den här debatten kring könsstereptyper, genusmedvetenhet, könsneutralitet och "hen" börjar gå över styr och börjar bli så fruktansvärt löjlig.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback