Säger ni EN eller ETT choklad?

Tydligen så måste skåningarna (i alla fall de flesta) fått för sig att man säger ett choklad och även mitt choklad.
Vad är det för påhitt? För visst är det väl grammatiskt rätt att säga en choklad och min choklad? Vad säger ni?
Hade denna diskussionen inatt över skype med två stockholmare och en skåning. Denna skåning, Simon, vägrar ge med sig haha. Jag har inte garvat så mycket på rätt länge, helt klart! Men han är inte ensam, även min lilla skåning Emma vägrar ge med sig på den här punkten så haha. Däremot tyckte båda grabbarna från stockholmstrakten, Kevin och Mikael, att man inte kunde säga en choklad heller, så vad är egentligen rätt?


Kommentarer
Klara

hahahaha det har jag aldrig tänkt på tidigare under mina 2,5 år här nere. Sjukt, speciellt när dom alltid är på mig om saker dom tycker låter konstigt.Jag ska fan ringa och kolla med några polare sen och höra vad dom säger xD men det är sant, det låter faktiskt som ett stort talfel, dom stackarna har det ibland. bara att leva med ;D

2010-06-18 @ 18:27:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback