Dagens fundering, 19e januari

Dagens fundering, från både emma och sara, lyder:
Varför kallas toa för tjotahejti?

Jag ska se om jag kan försöka svara på det!
Till att börja med kan vi förklara vart ordet "tjotahejti" kommer ifrån enligt nationalencyklopedin:

"Tjotaheiti kommer från ordet Otaheti, vilket är en äldre, europeisk namnform för Tahiti. Otaheiti används oftast slangartat i formen Tjotaheiti, med en ungefärlig betydelse 'plats långt borta'"
(Tahiti är en plats långt bort med andra ord, mitt ute i Stilla Havet mellan Australien och Sydamerika, kanske var detta ett vanligt uttryck innan panamakanalen byggdes)

Med detta kan vi dra slutsatsen att; Antingen så säger man tjotaheiti till toalett för att det är äldre slang för "toa" och för att dasset förr i tiden låg på en plats "långt bort", dvs en bit iväg från själva huset. Eller, så är det så att man kallar dass för tjotta (tjottaletten) och så har man helt enkelt lyckats blanda ihop tjotta och tjottahejti! Förstår ni? cool!

Nåja, hoppas jag lyckades bringa lite mer klarhet i det hela!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback